DASYS' Forskningsråd blev etableret 2007 efter beslutning på repræsentantskabet 2007. Rådet har til formål at arbejde for gode vilkår for forskning i sygepleje og påvirke de nationale anbefalinger på området.
Det er rådets opgave at bidrage til at indfri DASYS' vision i forhold til forskningsfeltet. Således arbejder Forskningsrådet på at sikre en robust forskningskultur til gavn for patienter og sygeplejefaget, hvor produktion og anvendelse af forskning er en integreret og prioriteret del af praksis, og hvor resultater af forskning udført af sygeplejersker er udbredt nationalt og internationalt.
Rådet har til formål at medvirke til at:
Derudover er formålet at:
Rådet består af medlemmer, der tilsammen kan dokumentere kompetencer inden for følgende områder:
Rådets medlemmer udpeges for 2 år, således at rådet består af 9-12 medlemmer:
Der er valg til rådet hver andet år, og medlemmerne kan højst sidde i tre valgperioder.
Det tilstræbes, at ikke alle rådets medlemmer skiftes ud samtidigt.
Valgperioden starter i januar måned, hvor der indkaldes nye medlemmer fra de faglige selskaber i perioden november til januar. DASYS' bestyrelse udpeger formand og medlemmerne fra DASYS´ bestyrelse efter repræsentantskabsmødet og det konstituerende bestyrelsesmøde i november.
Økonomi
DASYS er økonomisk ansvarlig for Forskningsrådet. Rådet udarbejder et budgetforslag, som godkendes af bestyrelsen.
Rådet afholder 4 hel- eller halvdagsmøder årligt. Møder med forplejning arrangeres efter gældende regler og finansieres af DASYS. Der refunderes transportomkostninger til rådets medlemmer
Konferencer, temadage og workshops arrangeret af rådet finansieres af indtægter i forbindelse med arrangementet. Budget og evt. underskudsgaranti skal godkendes af DASYS' formandskab.
Siden er opdateret i januar 2022