DASYS uddannelsesråds opgave er at bidrage til at indfri DASYS´ vision for uddannelsesområdet. Således arbejder Uddannelsesrådet på proaktive og konstruktive måder for at synliggøre sygepleje, være meningsdannere, bidrage med viden og være samarbejdspartnere i det danske sundhedsvæsen i uddannelsesmæssige sammenhænge.
Uddannelse relateret til sygeplejefagets kernefaglighed står centralt for Uddannelsesrådets indsatser. I dette dokument skelnes imellem:
Den danske sygeplejerskeuddannelse er en generalistuddannelse på professionsbachelorniveau. Uddannelsen kvalificerer sygeplejersken til selvstændigt at kunne udføre, formidle, lede og udvikle sygepleje og til at kunne indgå i et fagligt, tværfagligt og tværsektorielt samarbejde.
DASYS' Uddannelsesråd er optaget af, hvorledes samfundsudviklingen, patienternes og borgernes ændrede krav påvirker og vil påvirke uddannelse af sygeplejersker på grund-, efter- og videreuddannelsesniveau. For at kunne imødekomme disse krav, skal der være sammenhæng mellem grunduddannelsen og efter- og videreuddannelse af sygeplejersker. Sygeplejersker skal uddannes til at agere i et sundhedsvæsen under konstant udvikling. Dette kræver ud over grunduddannelsen systematisk efter- og videreuddannelse samt kontinuerlig kompetenceudvikling.
Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje (Retsinformation.dk, juni 2022)
Uddannelses- og forskningsministeriet: Kvalifikationsrammen for videregående uddannelser (juli 2008)
The Bologna Declaration of 19 June 1999: Joint Declaration of the European Ministers of Education (juni 1999)